Wat is nu leuker? 80 filmbegrippen uit een boek leren of een spel spelen? Dat laatste kan nu met 60fps. Kijk naar iemand die een spelletje speelt. Die wil het spel winnen. Deze intrinsieke motivatie om te winnen zorgt ervoor dat de leerlingen zo goed mogelijk antwoorden willen geven. Dat gedrag staat soms haaks op dat van leerlingen die de begrippen uit een boek moet leren. Leren wordt leuk met 60fps! En ze hebben niet door dat ze aan het leren zijn.

Het leermiddel 60fps is door een docent D&P ontwikkeld voor de leerlingen van het vmbo die het profiel Dienstverlening en Producten volgen. Bij de module Multimediale producten maken moeten de leerlingen veel begrippen kennen die bijvoorbeeld met film te maken hebben. Leerlingen kunnen punten verzamelen door antwoord te geven op vragen over filmbegrippen. Hebben ze de vraag goed beantwoord, dan krijgen ze de vragenkaart met de daarbij behorende punten. De speler met de meeste punten heeft gewonnen. Een uitzondering is de Twistkaart: als iemand die pakt krijgt het spel weer een totaal andere wending. Tijdens het spel zijn de leerlingen kritisch op elkaar, bleek uit de playtesten. Een goed antwoord levert namelijk punten op voor de tegenstander. Door het discussiëren over het al dan niet juiste antwoord beklijft de stof ook beter.

Wil je meer informatie of een spel aanschaffen voor € 54,95? Stuur dan een mail naar info@johnniesartwork.nl.

Link naar de website: https://www.johnniesartwork.nl/educatie.html

Het Platform vmbo D&P roept collega’s op om deel te nemen aan een regionaal collegiaal visitatietraject. Dit visitatietraject heeft als doel het D&P-onderwijs binnen jouw school te verbeteren of in ieder geval een kwaliteitsimpuls van het D&P-onderwijsprogramma te realiseren.

De afgelopen jaren is veel aandacht besteed aan een zorgvuldige en passende implementatie van het D&P-programma in scholen. Daarbij speelt de kwaliteitsvraag een belangrijke rol. De keuze voor D&P komt vooral voort uit de behoefte van scholen om een aantrekkelijker, actueler en kwalitatief beter onderwijsaanbod te leveren. Scholen hebben veel ruimte gekregen om het programma voor een belangrijk deel zelf in te vullen en vorm te geven. Dat neemt niet weg dat verantwoording moet worden afgelegd over de kwaliteit aan de leerlingen, ouders, inspectie en regionale partners.

Een belangrijk instrument om te ontdekken hoe het met de kwaliteit van het onderwijs gesteld is, is collegiale visitatie. Bij collegiale visitatie worden collega’s van andere scholen uitgenodigd om de school te bezoeken. Deze zogenaamde ‘kritische vrienden’ wordt gevraagd hun visie te geven op onderwerpen (gang van zaken in de school), bepaald door de ontvangende school. De ontvangende school verstuurt relevante informatie naar de bezoekende scholen.

Het doel van collegiale visitatie is:

  • verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs door de betrokken docenten en de schoolleiding een spiegel voor te houden;
  • informeren van stakeholders over de kwaliteit van het onderwijs;
  • eventueel rapportage aan de inspectie over de zelfreflectie van de school met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs.

Het Platform vmbo D&P wil de komende periode collegiale visitatie inzetten als middel om de kwaliteit te verbeteren en te waarborgen. Hiervoor is een werkboek ontwikkeld waarmee de scholen de visitatie op een vergelijkbare manier kunnen uitvoeren. Het werkboek is te vinden op onze website, in de Infobox bij Inrichting & doorontwikkeling.

Wanneer scholen elkaar bezoeken is het leereffect tweezijdig: de school die gevisiteerd wordt krijgt nuttige informatie van de visitatiecollega’s en de visitatiecollega’s zien hoe een andere school het onderwijs heeft vormgegeven. Hierdoor krijgen zij op hun beurt weer informatie die voor de eigen school bruikbaar is. Het werkboek bevat een uitgewerkt stappenplan voor collegiale visitatie in de school. Per stap wordt beschreven wat de te visiteren school moet doen en wat de taken zijn van de visitatiecollega’s. Op deze manier is de collegiale visitatie eenvoudig uit te voeren en wordt niets over het hoofd gezien. Meld je hier aan info@platformdenp.nl!

Zoek je als D&P-school samenwerking met externe partners (bedrijven en instellingen) om leerlingen gezamenlijk kennis te laten maken met de arbeidsmarkt? Gebruik dan deze handige brochure om aan bedrijven en instellingen toe te lichten wat het vmbo profiel Dienstverlening en Producten precies inhoudt! Op de brochure is ruimte om informatie te vermelden van jouw vmbo-school, zodat contacten gelegd kunnen worden. Download hier de brochure D&P, doet u mee?
Wil je als D&P-school leerkrachten van de toeleverende basisscholen in jouw regio uitleg geven over de mogelijkheden van het D&P-programma op jouw school? Gebruik dan de brochure speciaal voor leerkrachten van het basisonderwijs ‘Met D&P maak je het!’, met informatie over het vmbo-profiel Dienstverlening en Producten. Op de brochure is ruimte om informatie te vermelden van jouw vmbo-school, zodat toegelicht kan worden hoe het D&P-programma op jouw school eruitziet en contacten gelegd kunnen worden! Download hier de brochure.

Het profielvak D&P laat leerlingen breed oriënteren op de verschillende mogelijkheden die zij hebben op het mbo. Om uitleg te geven wat deze leerlingen binnen het vmbo profielvak D&P hebben gedaan heeft het Platform vmbo D&P speciaal voor mbo-docenten een brochure ontwikkeld. Op de brochure is ruimte gemaakt om informatie te vermelden van jouw vmbo-school, zodat vmbo- en mbo-docenten elkaar weten te vinden en contacten gelegd kunnen worden. Want een goede samenwerking begint met elkaar goed te leren kennen! Download hier de brochure Maak het in het mbo met D&P.

Het platform vmbo D&P organiseert allerlei activiteiten, lees in de nieuwsbrief van oktober 2022 welke en andere interessante mededelingen.