Ga naar inhoud
Home beroepsgerichte profiel (bgp) Dienstverlening & Producten

Beroepsgerichte profiel (bgp) Dienstverlening & Producten

Het beroepsgerichte onderwijsprogramma van Dienstverlening en Producten (D&P) is een vastgesteld examenprogramma voor de basisberoeps-, kaderberoeps – en gemengde leerweg (bb/kb/gl).


Het programma bestaat uit twee delen. Het eerste deel is de kern met weer drie onderdelen: 

  • Algemene kennis en vaardigheden,
  • Professionele kennis en vaardigheden,
  • Loopbaan-oriëntatie – en ontwikkeling.
     

Het tweede deel zijn de vier profielmodules: 

  • Het organiseren van een activiteit voor een opdrachtgever,
  • Presenteren, promoten en verkopen,
  • Een product maken en verbeteren,
  • Multimediale producten maken.  
     

De profielmodules van D&P zijn niet geschreven vanuit één beroepscontext. Ze zijn zo opgezet dat ze in allerlei potentiële beroepssimulaties kunnen worden ingezet. Dat maakt het tot een uniek programma dat voor diverse contexten geschikt is en daarom een breed en oriënterend karakter heeft waarin leerlingen kunnen kennismaken met de werkende wereld om hen heen.

Bb en kb-leerlingen volgen alle profielmodules.

 

De gl-leerlingen volgen er twee: module 1 en 4.
 In de syllabus, die jaarlijks rond juli verschijnt en de eindtermen beschrijft, wordt de gehele inhoud beschreven van het profielvak D&P. Daarin wordt opgenomen over welke kennis, vaardigheden en houding een leerling dient te beschikken. Achter deze eindtermen staat er een kruisje voor welke leerweg(en) dit geldt (bb, kb, gl).

Basisberoeps- en kaderberoeps leerweg

Bb en kb

Voor iedere profielmodule wordt met 100 klokuren gerekend. Dat betekent dat er voor vier profielmodules wordt uitgegaan van een roosterbelasting van 400 klokuren per jaar. Iedere school heeft echter de vrijheid om dit naar eigen inzicht in te richten en je komt de inrichting van de profielmodules op veel verschillende manieren tegen; ook wat betreft de klokuren die ermee gemoeid zijn.

Daarnaast zijn er voor deze leerlingen vier keuzevakken die ze moeten kiezen en waar ze een schoolexamen voor afleggen. Keuzevakken kunnen verdiepend en verbredend zijn. De school is verplicht een aantal keuzes te bieden. Hoeveel en welke bepaalt een school zelf. De keuzevakken tellen mee voor de slaag – zakregeling. Het gemiddelde van de vier keuzevakken bepaalt het eindcijfer op de eindcijferlijst (zie het blauwe plaatje).

Basisberoeps- en kaderberoeps leerweg

Bb en kb

Het eindcijfer voor D&P wordt bepaald door het behaalde cijfer van het cspe en het (eventueel behaalde) gemiddelde van de eindcijfers van de schoolexamencijfers voor D&P. Een schoolexamen is niet verplicht maar wordt bij de meeste scholen wel afgenomen. Het eindcijfer van het cspe en het eindcijfer voor het schoolexamen worden gemiddeld en bepaalt het eindcijfer voor D&P (zie het groene plaatje). 

De keuzevakken kunnen verdiepend en verbredend zijn. Inmiddels zijn er meer dan 100 beroepsgerichte keuzevakken. De school bepaalt zelf welke hij aanbiedt. Voor de keuzevakken wordt ook met 100 klokuren per keuzevak gerekend. Ook hierin heeft een school de vrijheid om te kiezen hoe ze dit vormgeeft en ook hier zie je veel varianten terug.

Gemengde leerweg

Gl

Gl-leerlingen volgen 2 profielmodules en 2 keuzevakken en daarmee wordt er gerekend met de helft van 400 uur: 200 voor het profiel D&P en 200 voor de keuzevakken. De berekening van het eindcijfer van beroepsgericht in de gl is anders: het eindcijfer van de twee keuzevakken telt 50%, het cijfer voor het profiel D&P (mogelijk SE en CSPE) telt ook 50%. Dat ziet er dan zo uit: