Ga naar inhoud
Home Beroepsgericht profiel (bgp) Dienstverlening en Producten

Beroepsgericht profiel (bgp) Dienstverlening & Producten

Het beroepsgerichte onderwijsprogramma van Dienstverlening en Producten (D&P) is een vastgesteld examenprogramma voor de basisberoepsgerichte, kaderberoepsgerichte en gemengde leerweg (bb/kb/gl).


Het programma bestaat uit drie delen. 

  1. Het eerste deel is het profielvak D&P. Voor de basis- en kaderberoepsgerichte leerweg bestaat dit uit vier profielmodules:

    * Organiseren van een activiteit voor een opdrachtgever
    * Presenteren, promoten en verkopen
    * Een product maken en verbeteren
    * Multimediale producten maken  

    Voor de gemengde leerweg is het profielvak D&P opgebouwd uit twee profielmodules:

    * Organiseren van een activiteit voor een opdrachtgever
    * Multimediale producten maken  

     

  2. Het tweede deel bestaat uit beroepsgerichte keuzevakken: vier voor de basis- en kaderberoepsgerichte leerweg, twee voor de gemengde leerweg. Keuzevakken kunnen verdiepend of verbredend zijn. Inmiddels zijn er meer dan 100 beroepsgerichte keuzevakken. Een school is verplicht een aantal keuzes te bieden. Hoeveel en welke bepaalt een school zelf.
     
  3. Het derde deel is de kern, met de volgende onderdelen: 
    * Algemene kennis en vaardigheden
    * Professionele kennis en vaardigheden
    * Loopbaanoriëntatie en -ontwikkeling (LOB) 

Inhoud

De profielmodules van D&P zijn niet geschreven vanuit één beroepscontext. Ze zijn zo opgezet dat ze in allerlei potentiële beroepssituaties kunnen worden ingezet. Dat maakt het tot een uniek programma dat voor diverse contexten geschikt is en daarom een breed en oriënterend karakter heeft waarin leerlingen kunnen kennismaken met de werkende wereld om hen heen.

In de syllabus, die jaarlijks rond juli verschijnt en de eindtermen bevat, wordt voor de profielmodules en de kern beschreven over welke kennis, vaardigheden en houding een leerling dient te beschikken. Per eindterm staat aangegeven voor welke leerweg(en) deze geldt (bb, kb, gl).

Voor de beroepsgerichte keuzevakken zijn geen syllabi beschikbaar. Het is aan de scholen om de globaal geformuleerde eindtermen in te vullen. Wel heeft het expertisecentrum voor leerplanontwikkeling, SLO, handreikingen voor keuzevakken ontwikkeld die richting kunnen geven aan de invulling ervan. Alle eindtermen van een keuzevakken moeten in het programma van toetsing en afsluiting (PTA) worden opgenomen.

De elementen van de kern vormen geen losse onderdelen: zij worden geacht verweven te worden in het profielvak en de beroepsgerichte keuzevakken.

Omvang in uren

Voor zowel een profielmodule als een beroepsgericht keuzevak wordt met 100 klokuren gerekend. Dat betekent dat er voor de basis- en kaderberoepsgerichte leerweg wordt uitgegaan van een roosterbelasting van 800 klokuren in totaal (verspreid over de leerjaren) en voor de gemengde leerweg van 400 klokuren. Iedere school heeft echter de vrijheid om de het programma naar eigen inzicht in te richten. Je komt de inrichting ervan dan ook op veel verschillende manieren tegen, ook voor wat betreft de klokuren die ermee gemoeid zijn.

Examinering en uitslagbepaling

De profielmodules worden afgesloten met een centraal schriftelijk en praktisch examen (cspe) en eventueel met een schoolexamen (se). Hoewel het se niet verplicht is nemen de meeste scholen het wel af. 

De beroepsgerichte keuzevakken worden afgesloten met een se.

Voor LOB geldt dat het geen onderdeel is van het cspe. Wel moet het terugkomen in de schoolexamens. Leerlingen moeten een loopbaandossier hebben opgebouwd. In het PTA hoort aangegeven te worden hoe LOB wordt georganiseerd en welke eisen gelden.

Bb en kb

Het eindcijfer van het cspe bepaalt het cspe-cijfer, tenzij ook een se is afgenomen. In dat geval worden het cijfer van het cspe en dat van het se gemiddeld en bepalen zij het eindcijfer voor het profielvak D&P (zie het groene plaatje). 

De beroepsgerichte keuzevakken worden afgesloten met een schoolexamen. Zij tellen dan ook mee voor de slaag-zakregeling. Het gemiddelde van de keuzevakken bepaalt het eindcijfer op de eindcijferlijst (zie het blauwe plaatje).

Gl

De berekening van het eindcijfer in de gl is anders: het eindcijfer van de twee keuzevakken telt 50%, het cijfer voor het profiel D&P (cspe en mogelijk se) telt ook 50%. Dat ziet er dan zo uit: