Ga naar inhoud
Home Praktijkgericht programma (pgp) Dienstverlening en Producten

Praktijkgerichte programma (pgp) Dienstverlening en Producten

Het pgp D&P is een examenprogramma dat scholen sinds schooljaar 2024/2025 in de gl en tl mogen aanbieden.

 

Doel en inhoud
Het is erop gericht om leerlingen breed oriënterend praktische kennis, vaardigheden en ervaring te laten opdoen. Dit is gericht op allerlei soorten diensten, producten en processen en heeft betrekking op een veelheid aan sectoren, waaronder techniek, zorg en welzijn, groen en economie. De eindtermen zijn zo geformuleerd dat scholen een grote vrijheid hebben om het programma in te vullen, zodat zij de inhoud ervan kunnen afstemmen op hun visie en op de regio.

In het pgp werken leerlingen aan de hand van levensechte opdrachten waar externe opdrachtgevers (zoals bedrijven, instellingen en overheden) bij betrokken zijn. Door de praktijkgerichte kennismaking met een breed scala aan onderdelen van de arbeidsmarkt krijgen de leerlingen een realistisch beeld van mogelijkheden op de arbeidsmarkt en van wat bij hen past. Zij leren hierbij ook gemotiveerd keuzes te maken voor hun overstap naar mbo of naar havo.

Het examenprogramma bestaat uit drie domeinen: A, B en C. Alleen domein C bevat de programmaspecifieke vaardigheden die horen bij D&P; de domeinen A (praktijkgerichte opdrachten) en B (programmaoverstijgende vaardigheden) zijn gelijk voor alle praktijkgerichte programma’s. 
Het examenprogramma bestaat uit drie domeinen: A, B en C. Alleen domein C bevat de programmaspecifieke vaardigheden die horen bij D&P; de domeinen A (praktijkgerichte opdrachten) en B (programmaoverstijgende vaardigheden) zijn gelijk voor alle praktijkgerichte programma’s. 

Het pgp in de gl en de tl

gemeende leerweg - theoretische leerweg

De positie van het pgp in de gl verschilt van die in de tl. Dat is bijzonder, omdat het programma qua inhoud identiek is.

Zoals onderstaande schema’s weergeven maakt het praktijkgerichte programma in de gl deel uit van het profieldeel en volgen de gl-leerlingen in het vrije deel twee beroepsgerichte keuzevakken. 
In de tl maakt het praktijkgerichte programma deel uit van het vrije deel en volgen de tl-leerlingen geen beroepsgerichte keuzevakken. In tegenstelling tot wat het geval is in de gl heeft het pgp in de tl de status van avo-vak.

Dit maakt het doorstromen naar de havo voor gl-leerlingen lastiger dan voor tl-leerlingen: in de tl telt het praktijkgerichte vak mee in de zeven benodigde vakken, in de gl niet, omdat daar het praktijkgerichte vak in het profieldeel valt en daarom niet de status van avo-vak heeft. Om doorstroomrecht naar de havo te verkrijgen zal een gl-leerling dus in het vrije deel niet één extra avo-vak moeten volgen, maar twee. 

Opbouw gemengde leerweg (gl)

 Examenprogramma gl zonder praktijkgericht programmaExamenprogramma gl met praktijkgericht programma
Algemeen deelNederlands
Engels
Maatschappijleer
CKV
LO
Profielwerkstuk
 
Nederlands
Engels
Maatschappijleer
CKV
LO
Profielwerkstuk
ProfieldeelProfielgebonden vak (I)
Profielgebonden vak (II)
Beroepsgericht programma profielvak
 
Profielgebonden vak (I)
Profielgebonden vak (II)
Praktijkgericht programma
Vrij deelVrij AVO-keuzevak (I)
Beroepsgericht programma: twee keuzevakken
 
Vrij AVO-keuzevak (I)
Beroepsgerichte vak: twee keuzevakken

Opbouw theoretische leerweg (tl)

 Examenprogramma tl zonder praktijkgericht programmaExamenprogramma tl met praktijkgericht programma
Gemeenschappelijk deelNederlands
Engels
Maatschappijleer
CKV
LO
Profielwerkstuk
Nederlands
Engels
Maatschappijleer
CKV
LO
Profielwerkstuk
ProfieldeelProfielgebonden vak (I)
Profielgebonden vak (II)
Profielgebonden vak (I)
Profielgebonden vak (II)
Vrij deelAVO-keuzevak (I)
AVO-keuzevak (II)
AVO-keuzevak (I)
Praktijkgericht programma

Omvang in uren

320 klokuren

Er staan in totaal 320 klokuren in de bovenbouw vmbo voor het pgp, maar scholen kunnen het programma aanbieden in het aantal uren dat zij daarvoor nodig achten. Omdat het aantal klokuren voor het pgp hoger is dan dat voor een gemiddeld avo-vak of een profielvak (200 uur) hoeft er – zowel in de gl als in de tl – in het derde jaar een vak minder te worden aangeboden. 

Examinering

schoolexamen

Het praktijkgerichte programma wordt afgesloten met een schoolexamen (se), niet met een centraal schriftelijk en praktisch examen (cspe). 
In de gl wordt het eindcijfer bepaald door het gemiddelde van de behaalde cijfers voor de keuzevakken enerzijds (50%) en het cijfer voor het se voor het pgp anderzijds (50%).
In de tl is er alleen sprake van een se-cijfer voor het pgp. 
Het cijfer telt mee in de slaag-zakregeling, maar niet in de 5,5-regeling (waarbij het gemiddelde van de centrale eindexamens minimaal een 5,5 moet zijn).