Nick van Bennekom – De ambitie van De achtbaan na corona
In 2009 heb ik voor het eerst kennisgemaakt met de netwerkbijeenkomsten van het Platform vmbo D&P (destijds nog Platform vmbo Intersectoraal). De netwerkbijeenkomsten waren spannend en we kwamen over het algemeen meer kennis halen dan we konden brengen. We werkten aan een curriculum waarvan de vorm en de inhoud nog lang geen vaste vormen hadden aangenomen. Het hobbelige pad dat we te gaan hadden is er nog steeds, maar er is in de tussentijd wel enorm veel veranderd.
Het Platform vmbo D&P heeft zich samen met de deelnemende scholen de afgelopen jaren sterk ontwikkeld en heeft zijn bestaansrecht ruim bewezen. Er is veel gerealiseerd en sinds de komst van De achtbaan zijn scholen nog beter in staat om het onderwijsprogramma D&P in te voeren of te her(r)ijken. Op mijn eigen school zijn we dit schooljaar ook begonnen met het doorontwikkelen van ons programma aan de hand van De achtbaan, onder leiding van Edith Vissers. Een curriculum dat moet leiden tot meer focus, een grotere herkenbaarheid en voldoende onderscheid ten opzichte van andere onderwijsrichtingen in onze school.
De kwaliteit van het onderwijs staat bij deze ontwikkeling in de breedste zin voorop. Inhoudelijk moet het programma aansluiten bij de visie van D&P met voldoende uitdaging voor een brede loopbaanoriëntatie binnen en buiten de school. Met een kleine formatie voor de beroepsgerichte vakken moeten de ambities bovendien betaalbaar én organiseerbaar zijn. Niks is in deze fase van ontwikkelen onbespreekbaar. Het onderwijs binnen het profiel D&P is onderdeel van een grotere visie in onze school en dat betekent dat we veel gesprekken voeren met elkaar. De ontwerpvragen die bij het model van De Achtbaan horen, zijn daarin zeer behulpzaam.
Als school willen we de leerlingen ons verhaal vertellen. Dat verhaal gaat over de inhoud van het programma, maar ook over de ambitieuze collega’s die samen met de leerlingen het programma vormgeven. We hebben niet alle antwoorden paraat en soms hebben we zelfs een beetje buikpijn. Dat is niet erg. Het hoort bij veranderen en ontwikkelen van mooi onderwijs. Het maakt op dit moment ons team sterker en hechter. We hebben een sterke wil om echt het verschil te maken. We nemen daarom voor het ontwikkelen ruim de tijd en besteden naast de nieuwe inhoud ook veel aandacht aan elkaar. Na een periode van lockdowns en online-onderwijs hebben we een sterke behoefte aan verbinding en gaan we op zoek naar hervonden trots. We zijn blij met hetgeen we met elkaar tot op heden hebben gerealiseerd.
Wat dit schooljaar ons nog gaat brengen, weten we niet. We weten wel dat we in deze intensieve veranderingsfase van de school naast een goede structuur ook een mooie schoolcultuur aan het vormen zijn. We werken aan een schoolcultuur die tegen een stootje kan, die voldoende kwaliteit van onderwijs kan garanderen en die van een crisis een kans heeft gemaakt; een kans om meer onafhankelijk een eigen verantwoordelijkheid te nemen om in een lastige tijd toch iets moois te realiseren. De support van het Platform en De Achtbaan helpt natuurlijk wel, maar we doen het zelf, werken hard en durven trots te zijn. Ik gun allen een gezond en succesvol schooljaar!
Nick van Bennekom is sinds 2009 directeur van scholen met een intersectoraal programma en werkt samen met het team van het Griendencollege in Sliedrecht aan een nieuw programma D&P. Daarnaast is Nick van Bennekom sinds enkele jaren bestuurslid van de vereniging van het Platform vmbo D&P en maakt zich in deze rol sterk voor het blijven uitdragen en verder ontwikkelen van de visie van D&P.