D&P en ISK

Een Internationale Schakelklas (ISK) is bestemd voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar die net in Nederland zijn komen wonen.

LOWAN ondersteunt de scholen die het eerste opvangonderwijs verzorgen aan nieuwkomers. Informatie, regelgeving, uitstroomprofielen en leerlijnen ISK, doorstroom na de ISK en ondersteuning nieuwkomers: LOWAN-vo helpt je verder. Kijk op lowan.nl/vo voor meer informatie.

Deze video’s geven een beeld van de ISK in relatie tot het Nederlandse onderwijssysteem.

Nederlands onderwijssysteem: ISK en het Nederlands onderwijssysteem

Route 2: van ISK naar vmbo basisberoepsgerichte leerweg

Route 3: van ISK naar vmbo k/g/t, havo en vwo

Het beroepsgerichte vmbo, en zeker het profiel Dienstverlening en Producten biedt ook voor ISK-leerlingen de mogelijkheid om zich te oriënteren op hun toekomst. Daarnaast kan het onderwijs in een andere setting zorgen voor een impuls aan de taalontwikkeling van de leerlingen (taalgericht vakonderwijs/vakgericht taalonderwijs). Ook voor het onderwijsprogramma D&P kan de samenwerking met ISK’s een mooie impuls geven aan het opzetten van integrale praktijkopdrachten.

In de PowerPointpresentatie staan mooie praktijkvoorbeelden. Daarbij kan onderscheid gemaakt worden tussen onderwijs voor leerlingen en zaken die te maken hebben met docenten en de leeromgeving.

 Voor ISK-leerlingen:

  • Oriëntatielessen D&P vanuit ISK
  • Minithema’s zoals de methode Op Expeditie! voor de onderbouw. Dit kan toepasbaar gemaakt worden voor ISK-leerlingen om hen te laten oriënteren op de bovenbouw
  • Talentlessen voor ISK-leerlingen binnen het vmbo (met behulp van een talentenmap voor ISK-leerlingen)
  • Bevorder doorstroom van ISK naar vo

Voor de combinatie van ISK-leerlingen en D&P-leerlingen:

  • Maatjesprojecten tussen ISK-leerlingen en vo-leerlingen
  • Organiseren van evenementen en activiteiten voor ISK-leerlingen door en met leerlingen van D&P
  • Doorstroom organiseren van leerlingen ISK naar leerjaar 3 vmbo D&P

Personeel en leeromgeving

  • Inrichting van een D&P-lokaal (“D&P-light”) binnen een ISK
  • Taalcoördinatoren op regulier vmbo inzetten
  • Docenten professionaliseren op het gebied van taalonderwijs en/of NT2 met inzet van ITTA (het kennisinstituut voor Taalontwikkeling)
  • Inzet van beroepsgerichte docenten binnen het vmbo.

De doelgroep van ISK is zeer divers en complex. Het is belangrijk om maatwerk te bieden voor deze leerlingen. Een advies is om directies te betrekken bij het opzetten van activiteiten; daarmee kan wellicht een versnelling ingezet worden.